maandag 16 juni 2014

Rechten van vliegtuigpassagiers

Wat te doen in geval van instapweigering, annulering of grote vertraging van een vlucht?

Indien u het slachtoffer bent van instapweigering, annulering of grote vertraging van uw vlucht, hebt u volgens de Europese Verordening nr. 261/2004 in bepaalde gevallen recht op een vergoeding of bijstand.
De volledige tekst vindt u op de web-site van de  Europese Unie.

Recht op een vergoeding
De vergoeding is onder meer verschuldigd bij:
  • de annulering van een vlucht wegens een gebrek aan piloten;
  • een instapweigering als gevolg van overboeking.
Geen recht op een vergoeding
U hebt geen recht op een vergoeding wanneer uzelf te laat komt bij de registratie of wanneer u niet in het bezit bent van alle noodzakelijke documenten, zoals paspoort, visum, enz.

Uw vlucht werd geannuleerd
Bij annulering van uw vlucht wordt je biljet vergoed door de luchtvaartmaatschappij als de eerstvolgende aangeboden vlucht u niet past, om een gegronde reden. Als u de volgende vlucht wel neemt omdat dit geen probleem oplevert, hebt u geen recht op terugbetaling van uw eerste vliegtuigticket.



Recht op bijstand
In geval van bijstand kunt u naargelang de omstandigheden aanspraak maken op voedsel, drank, overnachting in een hotel, enz.

Waar heen met een klacht?
Elke Europese lidstaat beschikt over één of twee instanties die op de toepassing van de Europese regelgeving toezien en waar passagiers klacht kunnen indienen wanneer zij zich benadeeld voelen. In België zijn deze taken toevertrouwd aan het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

In de luchthaven kunt u de tekst van de passagiersrechten aan de incheckbalies of de instapzones verkrijgen.

Nog extra informatie rond de rechten van
vliegtuigpassagiers vind u op:

www.europesecommissie.europa.eu/transport/passenger-rights

www.mobilit.belgium.be/luchtvaart/passagiersrechten 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten